Protestele din China arata cat de nepopulara a devenit politica zero Covid a Beijingului. Acum, chiar daca tara semnaleaza ca ar putea slabi controalele pandemiei, ea se confrunta cu o alta provocare: guvernele locale insarcinate cu efectuarea de teste in masa si aplicarea carantinei sunt lipsite de numerar si ar putea fi fortate sa reduca problemele sau sa reduca alte servicii vitale.

Politica zero-Covid a tinut China departe de recesiune in 2020. Dar dupa aproape trei ani, facturile cresc, punand o presiune financiara extraordinara asupra autoritatilor municipale din cea mai populata natiune din lume.

Daca blocajele si testele in masa persista, „riscurile de stabilitate financiara vor creste”, a declarat George Magnus.

„Administratiile locale sunt supuse unei presiuni uriase din cauza costului mentinerii zero-Covid si putem deja sa vedem acest lucru in sustenabilitatea datoriilor mai multor entitati si [in] cazurile in care serviciile publice sunt reduse, activele sau serviciile locale vandute si asa mai departe .”

Administratiile locale, ale caror venituri depind in mare masura de vanzarile de terenuri, sunt mai vulnerabile decat guvernul central. Ei au cheltuit cu 11,8 trilioane de yuani (1,65 trilioane de dolari) mai mult decat au strans venituri intre ianuarie si octombrie, imprumutandu-se foarte mult pentru a face acest lucru, potrivit datelor Ministerului de Finante al Chinei.

Cresterea datoriei guvernamentale reprezinta o amenintare directa la adresa sanatatii economice a Chinei. Nu numai ca creste riscul ca municipalitatile sa nu isi achite datoriile, dar si strange capacitatea guvernului de a stimula cresterea, de a stabiliza ocuparea fortei de munca si de a extinde serviciile publice.

„Cel mai larg din istorie”

Timp de aproape trei ani, guvernele locale au suportat greul aplicarii controalelor pandemice. Au fost nevoiti sa plateasca pentru teste regulate in masa, sederi obligatorii de carantina si alte servicii in timpul blocajelor frecvente, ceea ce a dus la cresterea cheltuielilor chiar daca veniturile au stagnat.

Dar se confrunta cu deficite de venituri in raport cu nevoile lor de cheltuieli. Ele reprezinta jumatate din veniturile administratiei publice, dar reprezinta peste 85% din cheltuielile administratiei publice, potrivit analistilor.

DBRS Morningstar, o agentie globala de rating de credit cu sediul in Toronto, a declarat la inceputul acestei luni ca deficitele mari ale guvernelor locale sunt o preocupare esentiala, inclusiv asa-numita „datorie ascunsa” din instrumente speciale de finantare menite sa stimuleze finantarea guvernelor regionale in primul rand.

O parte din aceasta datorie nu este niciodata recunoscuta oficial in bilanturile guvernamentale.

„Deficitele mai mari si cresterea mai scazuta a PIB-ului nominal vor duce la cresterea datoriei publice a Chinei la 50,6% din PIB in 2022”, semnificativ mai mare decat cea de 38,1% din anul pre-pandemic din 2019, au spus acestia.

Acest lucru ar fi inca relativ scazut in raport cu standardele globale. Dar ar reprezenta un maxim istoric pentru China.

Pozitia fiscala slaba a guvernelor locale a fost un obstacol pentru situatia financiara generala a tarii.

Deficitul fiscal larg al Chinei, care combina deficitele atat pentru guvernul central, cat si pentru cel local, a atins 6,66 trilioane de yuani (944 de miliarde de dolari) in primele zece luni ale anului 2022, aproape triplandu-se fata de acum un an, conform calculelor.

Zhao Wei, economist-sef, estimeaza ca deficitul fiscal larg ar putea depasi 10 trilioane de yuani (1,4 trilioane de dolari) in 2022, cel mai mare din istorie.

Venituri mici, costuri mari

De ce sunt guvernele locale in acest stat deranjant? In anii precedenti, cheltuielile lor au fost finantate din vanzarile de terenuri, care de obicei reprezentau mai mult de 40% din veniturile lor totale.

Dar o scadere a pietei imobiliare a redus aceasta finantare. In primele zece luni ale anului 2022, vanzarile de terenuri au scazut cu 26% fata de un an mai devreme si sunt pe cale sa scada pentru prima lor din ultimii sapte ani, din cauza unei scaderi a cererii din partea dezvoltatorilor care se zguduie din cauza prabusirii vanzarilor de case.

Finantele administratiei publice locale sunt, de asemenea, incordate de o scadere brusca a veniturilor, deoarece o crestere economica slaba si scutiri mari de impozite pentru intreprinderi reduc veniturile.

Peste 3,7 trilioane de yuani (524 de miliarde de dolari) au fost acordate anul acesta scutiri de impozite companiilor afectate grav de pandemie. Intre timp, economia Chinei a crescut doar cu 3% in primele trei trimestre ale acestui an.

In acelasi timp, costurile asociate cu testarea Covid sunt masive. Cheltuielile pentru sanatate legate de Covid au crescut cu 13%, ajungand la 1,75 trilioane de yuani (245 de miliarde de dolari) in primele zece luni ale anului 2022, cea mai mare crestere dintre toate tipurile de cheltuieli guvernamentale, au aratat datele oficiale.

De la inceputul pandemiei pana in aprilie 2022, in China au fost efectuate 11,5 miliarde de teste, potrivit guvernului. Dar numarul real poate fi mult mai mare.

Analistii de la Soochow Securities estimeaza ca 10,8 miliarde de teste au fost efectuate numai in aprilie pana in iunie, sugerand o crestere uriasa a volumului de teste.

Ei cred ca costul testarii Covid ar putea ajunge pana la 240 de miliarde de dolari pe an, daca o jumatate de miliard de oameni din orasele mari si mijlocii ale Chinei ar fi testati la fiecare doua zile. In mai, Beijingul a spus guvernelor locale ca trebuie sa suporte costurile pentru testarea obisnuita a Covid-19 in regiunile lor.

Fara plata

In lipsa de numerar, multe orase din intreaga tara, inclusiv cele din provinciile Sichuan si Gansu, au cerut rezidentilor sa plateasca singuri pentru testare, chiar daca dovada unui test Covid negativ este inca necesara pentru a intra in locuri publice sau in transport.

„China se scufunda mai adanc intr-un „cine va plati?” mlastina, spuse Magnus. „Intr-un fel, sectorul administratiei publice locale va trebui sa faca fata, poate prost, dar daca Beijingul nu pune banii la dispozitie, asa va fi.”

Lipsa banilor a determinat deja unele autoritati locale sa intarzie sau sa suspende platile catre furnizorii de testare Covid.

In primele noua luni ale acestui an, 15 dintre cei mai mari furnizori de testare a virusului din China au raportat un total de 44 de miliarde de yuani (6,15 miliarde de dolari) in creante sau facturi neplatite, in crestere cu 71% fata de acum un an, conform datelor compilate de o unitate de China Finance Online, un furnizor de servicii de informatii financiare.

Unele laboratoare chiar au suspendat serviciile. La inceputul acestei luni, un laborator de testare Covid din provincia centrala a provinciei Henan a declarat ca a trebuit sa opreasca testarea, deoarece autoritatile locale nu au mai platit nicio factura din ianuarie 2021.

Sfarsitul politicii zero-Covid?

In ciuda cresterii ratelor de infectie, exista semne ca unele orase reduc acum restrictiile Covid in urma unei serii de proteste in toata tara in ultima saptamana.

Orasul din sudul Guangzhou a anuntat miercuri ca va ridica masurile de izolare in districtele cheie, dupa ce oamenii s-au ciocnit cu demonstratiile politiei impotriva restrictiilor excesiv de restrictive. Orasul din sud-vestul Chongqing a usurat si restrictiile Covid in aceeasi zi.

Vicepremierul Sun Chunlan, care este responsabil pentru afacerile de sanatate publica, a declarat miercuri ca China se afla intr-o „noua etapa” de lupta impotriva Covid-19.

Tara ar putea fi inca departe de a-si pune capat definitiv politicii zero-Covid. Ratele de vaccinare in randul persoanelor in varsta si capacitatea spitalului trebuie sa se imbunatateasca, potrivit Sun.

Desi costurile uriase asociate cu zero-Covid nu sunt sustenabile din punct de vedere financiar, este posibil ca politica sa continue atata timp cat protestele raman izolate si sporadice, a declarat Craig Singleton, coleg principal la Fundatia pentru Apararea Democratiilor, un think tank din Washington. adaugand ca autoritatile locale se pot baza in continuare pe restrictiile Covid pentru a limita orice crestere a cazurilor.

Autoritatile locale au fost sub presiune pentru a preveni focarele. Oficialii care au esuat au fost penalizati, creand potentialul de deconectare intre o schimbare de ton de la guvernul central si realitatea de pe teren

„Politica este suprema”, a spus Andy Xie, economist independent. „Guvernele locale trebuie sa gaseasca bani pentru zero-Covid. Ei pot reduce cheltuielile in alta parte. In caz contrar, vor fi concediati.”