Presedintele Joe Biden, parlamentarii si liderii de afaceri avertizeaza asupra unei crize economice in cazul in care lucratorii feroviari din tara vor intra in greva, asa cum era planificat, o miscare care ar avea efecte de amploare asupra economiei.

Lucratorii feroviari ar intra in greva daca nu se ajunge la un acord. Biden indeamnand Congresul sa intervina. 

Fara interventia Congresului si cu discutiile dintre lucratori si operatorii feroviari aparent in impas, companiile din intreaga economie se pregatesc pentru o oprire completa a sistemelor feroviare de marfa si pasageri. Cu o lipsa de soferi de camioane, companiile nu si-ar putea schimba transporturile, esuand marea majoritate a marfurilor.

Cat de daunatoare ar fi o greva pentru economie ar depinde de durata acesteia, dar o greva de chiar si cateva zile ar putea duce la o cascada de evenimente care ar perturba lanturile de aprovizionare timp de saptamani, avertizeaza oficialii din industrie. Casa Alba prevede ca pana la 765.000 de oameni ar putea fi scosi din munca in primele doua saptamani.

„Afacerile care fac parte din viata noastra obisnuita de zi cu zi, cum ar fi producatorii de alimente si combustibili, vor simti imediat impactul si vor ajunge rapid la consumatori”, a declarat Jeffrey Hausman, directorul de produse la firma de management al lantului de aprovizionare Samsara.

Iata cateva dintre modurile in care SUA ar resimti efectele unei greve feroviare:

Lipsa apei potabile 

Unul dintre cele mai directe impacturi ale unei opriri a caii ferate ar fi o potentiala lipsa de apa potabila curata pentru milioane de gospodarii care se bazeaza pe sistemele publice de apa.

Statiile de epurare folosesc clor si alte substante chimice pentru a curata apa care curge in cele din urma din robinet, iar marea majoritate a acestor substante chimice sunt transportate in toata tara pe calea ferata de la fabrici la centrele de distributie.

„O oprire a serviciului feroviar in Statele Unite ar avea un efect catastrofal asupra capacitatii utilitatilor de apa de a trata apa potabila si apele uzate si de a efectua alte servicii de tratare a apei”, au declarat grupuri comerciale care reprezinta sectorul apei intr-o scrisoare adresata Casei Albe. luna aceasta. „Acest lucru ar reprezenta o amenintare semnificativa pentru sanatatea umana si pentru sanatatea mediului.”

Chiar si amenintarea unei greve risca sa perturbe livrarile. Deoarece clorul este un material periculos, companiile au spus ca vor incepe sa elimine livrarile cu o saptamana inainte de o posibila greva, pentru a se asigura ca nu sunt lasate substante chimice pe caile ferate atunci cand operatiunile se vor opri. In septembrie 2022, cand a existat o alta amenintare cu o greva feroviara, a existat o scadere abrupta a transporturilor de substante chimice cu o saptamana inainte.  

Aprovizionarea cu alimente

Aproximativ 25% din cereale din SUA sunt transportate cu trenul, iar producatorii de alimente transporta 1,2 miliarde de vagoane pe an cu produse din cereale, cum ar fi faina, ulei de soia, faina, cereale de distilare si etanol, potrivit Asociatiei Nationale pentru Cereale si Furaje.

Neputinta de a muta astfel de produse ar provoca o scadere a exporturilor de alimente din SUA, atunci cand tarile se bazeaza din ce in ce mai mult pe aprovizionarea cu alimente din SUA dupa perturbarea exporturilor din Ucraina. 

 De asemenea, ar limita capacitatea fermierilor de a-si hrani animalele, unele regiuni bazandu-se exclusiv pe calea ferata pentru transporturile lor de cereale, a declarat Michael Seyfert, presedintele si CEO al Asociatiei Nationale pentru Cereale si Furaje.

„Nu putem ca exporturile noastre sa scada din cauza unei greve feroviare si avem, de asemenea, o serie de zone ale tarii in care producatorii de animale trebuie sa livreze hrana lor pe calea ferata. Este intr-adevar singurul mod in care il pot obtine, asa ca am avea o lipsa grava de furaje intr-o perioada foarte rapida de timp”, a spus Seyfert la un apel cu reporterii.

Fermierii si producatorii de cereale incearca sa prepozitioneze proviziile pentru a se pregati pentru o oprire, dar sunt constransi de spatiul de depozitare limitat, a spus Seyfert. Procesatorii de cereale au de obicei 3 pana la 10 zile de stocare, dupa care ar trebui sa opreasca productia pana cand produsele sunt mutate la mori sau rafinarii de etanol. 

O greva ar perturba si distributia ingrasamantului folosit pe culturi, intrucat aproximativ jumatate din ingrasamantul din tara este transportat pe calea ferata. La fel ca si clorul, ingrasamantul este un material periculos care ar trebui sa fie mutat din sistemul feroviar  daca ar exista posibilitatea unei greve. Pentru fiecare zi de greva, ar fi nevoie de cinci pana la sapte zile pentru ca lantul de aprovizionare sa ajunga din urma, avand in vedere stocarea limitata la unitatile de productie, a declarat Corey Rosenbusch, presedintele Institutului de ingrasaminte. 

„Daca acest lucru nu se rezolva rapid, productia de ingrasaminte ar trebui sa fie redusa”, a spus Rosenbusch la un apel cu reporterii. „Acest lucru ar fi absolut devastator pentru distributia de ingrasaminte.”

Aprovizionarea comerciantilor cu amanuntul

O greva nu ar avea un impact semnificativ asupra cumparaturilor de sarbatori, deoarece majoritatea comerciantilor cu amanuntul si-au aprovizionat deja magazinele, depozitele si centrele de distributie pentru goana cumparaturilor de sarbatori. 

Dar ar putea provoca intreruperi majore in intregul lant de aprovizionare, in special in porturile maritime. Cand marfurile intra in SUA pe nave, sunt adesea descarcate in trenuri care duc containerele la punctele de distributie pentru a fi transportate in continuare cu camioane, au spus comerciantii cu amanuntul. 

Cu caile ferate inchise, tara ar putea reveni la scene precum cele vazute anul trecut, cand containerele erau aliniate in larg, incapabile sa intre in porturi pentru a-si descarca marfurile, ceea ce duce din nou la rafturile magazinelor goale si la imposibilitatea producatorilor americani de a obtine piese si componente de care au nevoie de peste mari. 

„O greva feroviara, impreuna cu niveluri istorice ridicate ale inflatiei, ar putea provoca ravagii financiare si ar putea provoca daune catastrofale afacerilor, lucratorilor, consumatorilor si economiei americane”, a declarat Matthew Shay, seful Federatiei Nationale de Retail, intr-un comunicat. „Ne aflam in sezonul de varf al cumparaturilor de sarbatori si este esential ca comerciantii cu amanuntul si alte companii sa se poata baza pe acesti parteneri vitali din lantul de aprovizionare.”

Combustibil

O oprire a transportului feroviar ar putea duce din nou la cresterea preturilor la gaze, asa cum petrolul a scazut la cel mai scazut nivel din decembrie, din cauza perturbarilor pe care le-ar provoca transportului de etanol, care este folosit in marea majoritate a benzinei consumate in SUA. 

„Inchiderea sistemului nostru feroviar chiar si pentru o zi ar avea un impact semnificativ asupra aprovizionarii cu benzina din SUA si ar putea duce la preturi mai mari pentru consumatorii si intreprinderile americane inainte de sezonul sarbatorilor”, a declarat Mike Sommers, seful Institutului American de Petrol, reporterilor. 

Peste 70% din etanol este transportat pe calea ferata, iar 25% din cereale ajung la uzinele de procesare a etanolului cu trenul, potrivit Asociatiei pentru combustibili regenerabili.

„Producatorii de etanol din tara noastra se bazeaza foarte mult pe caile ferate pentru a-si transporta produsele pe piata, iar daca trenurile natiunii inceteaza sa circule, biorafinariile de etanol ale natiunii inceteaza sa functioneze”, a spus presedintele RFA, Geoff Cooper, intr-un comunicat. „Avem nevoie de o rezolutie rapida, astfel incat cele peste 400.000 de locuri de munca sustinute de industria de etanol a natiunii noastre si economia rurala in sine, sa nu sufere consecintele groaznice ale unei intreruperi a serviciului feroviar.”