Scriitorul sud-coreean Han Kang a reprezentat violenta impotriva femeilor printr-un corp care isi pierde treptat esenta pana devine o planta. Protagonista se declara in greva foamei pana cand dispare, intrucat nici tipetele, nici furia, nici sangele nu servesc ca avertizare asupra suferintei ei. Ceva asemanator se intampla in K-pop, industria muzicala asiatica care in ultima vreme a facut prima pagina a ziarelor occidentale doar prin tragediile sale.
In 2017, sinuciderea cantaretului in varsta de 27 de ani Kim Jong-hyun a socat lumea cu ultimul bilet pe care l-a lasat in apartamentul sau din Seul. „Sunt rupt inauntru. Depresia care incet-incet ma mananca m-a devorat deja si nu am reusit sa o depasesc”, a marturisit vocalistul grupului Shinee. Dar anul acesta s-au inregistrat deja trei morti printre asa-zisii idoli sud-coreeni care au ajuns sa puna lupa pe o industrie plina de umbre.
Prima a fost Sulli, o cantareata si actrita in varsta de 25 de ani, care a declarat ca s-a simtit „epuizata fizic si psihic de comentarii negative si zvonuri false” in octombrie anul trecut. Trecuse mai putin de o luna cand una dintre cele mai bune prietene ale ei, vedeta Goo Hara, si-a luat viata in circumstante similare la varsta de 28 de ani. O lovitura pentru industria K-pop care si-a facut ultima victima in urma cu doua zile, miercurea trecuta, odata cu moartea lui Cha In-ha, un muzician in varsta de 27 de ani si fost membru al grupului masculin Surprise U.
Sunt tineri, chipesi, bogati si apartin unei industrii in crestere care in Statele Unite ajunge deja in varful topurilor si smulge premii de la fenomene precum Demi Lovato sau Justin Bieber. Desi nici casele de discuri nu distribuie K-pop in Spania si nici mass-media traditionala nu sustin genul, influenta acestuia in tara noastra a atins apogeul cu un concert oferit in iunie 2018 care a umplut Palacio de Vistalegre din Madrid.
In plus, asociatii precum Han-A, dedicate promovarii culturii coreene, au reusit sa omogenizeze o legiune de fani care existau imprastiati in retele. De aceea sunt constienti si de latura intunecata pe care fenomenul o ascunde si care a inceput sa iasa la suprafata in mass-media europeana. Sefa asociatiei, analizeaza umbrele unui gen care aduce la fel de multa bucurie fanilor sai, cat si tristete idolilor sai. De la antrenament greu pana la sinucidere, acestea sunt cele sapte pacate care inconjoara pop sud-coreean.
Disciplina militara
Potrivit serviciului de supraveghere financiara sud-coreeana, cele mai profitabile patru companii de muzica K-pop din tara ar fi strans o avere de 1 miliard de dolari doar in 2018. Unii au in portofoliu doar doua grupuri, dar strategia lor este masurata atat de precis incat este infailibila.
Toti au propriul centru de pregatire pentru tineri, pe care ii recruteaza in adolescenta si ii cresc pentru a deveni idoli ai maselor. „Ei dedica cea mai mare parte a zilei invatarii dansului, cantului si chiar englezei”. In acesti ani, pe langa faptul ca continua sa studieze de la distanta la institut, acestia sunt supusi multa presiune „pentru ca poate dura de la unu pana la sase ani pana se alatura unui grup”.
„Si nu este ceva care este garantat suta la suta. Sunt multi care renunta si pleaca inaintea companiilor si altii care debuteaza si dupa cativa ani isi dau seama ca este prea mult stres si decid sa-si schimbe drumul”, explica purtatorul de cuvant al Han-A. Odata intrat si implinindu-si visul, plecarea fara consecinte psihologice este la fel de complicat ca parasirea unei secte.
Dictatura imaginii
Pe langa talentul lor, societatea sud-coreeana ii convinge ca trebuie sa iasa in evidenta prin aspectul lor fizic. Aceasta dictatura ii face sa sufere operatii estetice complicate cand sunt foarte tineri. „Este cel mai comun chiar si la nivelul strazii. Au o obsesie nesanatoasa pentru frumos. Cu cat esti mai frumos, cu atat ai mai mult succes, dar daca esti urat si gras nu vei gasi un loc de munca bun”.
In cazul lor, competitia dintre trupele de baieti este atat de brutala incat de multe ori difera pur si simplu prin care are cei mai atragatori membri. „Desi presiunea asupra fizicului este mai mica in cazul barbatilor, acestia urmeaza si diete si rutine extrem de grele pentru a aparea impecabili in reality show-uri”.
In cazul femeilor, in schimb, presiunea este de asa natura incat aproape toate cantaretele si actritele ajung sa fie infundate in bolile de alimentatie: „Sunt criticate cand sunt supraponderale, potrivit acestora, si cand sunt deja infundate in anorexie. sau bulimie, pentru promovarea unei imagini nocive de subtiriune extrema”.
Cluburile de fani
O caracteristica a K-pop-ului atat in Coreea, cat si in afara Coreei este ca fanii sunt foarte organizati si exercita multa presiune online ”. Acestia se confrunta cu utilizatorii de internet prin „cafenele” care functioneaza ca „cluburi de fani” in care se supun controlului public, desi filtrate de companii pentru a evita comentariile daunatoare.
„Negativul iese direct in stiri. Dar pana la urma sunt oameni care isi pot cauta numele in motoarele de cautare. Acum companiile au inceput sa ia masuri si sa dea in judecata persoanele care ameninta si emit acest tip de opinie”. Chiar si guvernul coreean ia in considerare promovarea unei legi pentru combaterea acestui tip de agresiune online nebuna .
Boala mintala
„Toate acestea ii fac pe idoli la limita capacitatii lor si a limitei lor sociale. Din pacate, in Coreea, sanatatea mintala este un tabu si nu considera depresia sau anxietatea ca atare. Pentru ei este un semn de nesiguranta. Cel putin cu aceste ultime decese ei avertizeaza ca ceva nu este in regula. Incepe sa existe un pic de constientizare, dar societatea se schimba foarte incet”.
In plus, psihologii sud-coreeni avertizeaza asupra unui posibil efect de atractie in randul fanilor: „Daca acea persoana, care este perfecta si are totul – bani, faima, frumusete- nu poate suporta, cum vor trece peste asta? Aceasta este problema care se intampla acum”.
Machism si sexualizare
„Unele idoli au fost excluse pentru ca nu zambesc la o emisiune TV sau pentru ca au citit o carte despre feminism care contrazice societatea patriarhala a Coreei de Sud”, a declarat un jurnalist K-pop. Prima a fost Sulli, care a vorbit deschis cu privire la drepturile femeilor, chiar si cu riscul mass-media si a agresiunii online care au urmat.
„Coreea a fost intotdeauna o societate patriarhala, ei traiesc bazat pe confucianism si sunt guvernati de principii total traditionale: te casatoresti si treci de la a fi parte din familia tatalui tau la a fi proprietatea sotului tau”. La aceasta presiune, in industria muzicala, se adauga cea a varstei si a dorintei sexuale. Din moment ce, de la 22 de ani, o femeie este considerata prea batrana pentru a se dedica K-popului si, prin urmare, condamnata sa dispara din mijloacele ei de existenta.
Pachetul sud-coreean
La Manada Doi cantareti celebri din Coreea de Sud au fost condamnati la sase si cinci ani de inchisoare pentru violuri in grup comise la doua petreceri in 2016. In cazul celui dintai, el a fost condamnat si pentru ca a inregistrat fara permis femeile cu care a intretinut relatii sexuale si le-a distribuit. pe un grup de mesagerie instantanee. In acest grup, care vorbea in gluma despre drogarea si violarea femeilor, se aflau si alti artisti din industria divertismentului din Coreea de Sud.
Moartea cantaretei Goo Ha-ra a fost direct legata de acest caz, intrucat fostul ei partener a fost condamnat pentru ca a amenintat ca va publica videoclipuri intime cu ea. „Societatea sud-coreeana se agata de ideea ca barbatii ar trebui respectati, iar femeile nu prea”. „Mesdia se hraneste cu asta, asa ca nu este surprinzator ca publicul nu empatizeaza cu ei”.
Control guvernamental
Uneori, in fata scandalurilor politice, guvernul tarii profita de senzationalismul K-pop drept cortina de fum. Atunci ies la iveala cazuri precum Goo Ha-ra sau sinucideri. Problema este ca Coreea de Sud are una dintre cele mai mari rate de sinucidere din lume si se numara printre principalele cauze de deces in randul persoanelor sub 40 de ani. Cand acest lucru a ajuns in presa internationala, nu au avut de ales decat sa actioneze.