Sistemele de management al calitatii sunt un set de standarde aprobate ai caror parametri determina cerintele formale dupa care trebuie guvernate procedurile unei companii. A fi certificat in standardul ISO 9001 reprezinta un avantaj competitiv pentru organizatie, deoarece reflecta faptul ca modul in care procedeaza este conform standardelor de calitate recunoscute la nivel international. 

Normele ISO sunt standarde care vizeaza „punerea in ordine” a conducerii unei companii in diferitele sale domenii de activitate, atat in ceea ce priveste procedurile interne, cat si in modul ei de relationare cu clientii sau colaboratorii. 

Toate aceste standarde sunt definite de Organizatia Internationala de Standardizare. Aceasta entitate este responsabila de definirea diferitelor standarde ISO aplicabile multiplelor aspecte ale managementului afacerii. 

Aceste standarde nu sunt permanente si sunt supuse revizuirii pe masura ce trece timpul. Organizatia insasi responsabila de definirea acestor standarde revizuieste si publica noi standarde care le inlocuiesc pe cele existente.

Mai exact, Standardul ISO 9001 este cel care se refera la managementul calitatii. Contine o serie de procese al caror scop este acela de a impregna cu calitate tot ceea ce face compania, de la natura produselor si serviciilor pe care le vinde pana la modul in care indeplineste cerintele clientilor sai, inclusiv respectarea solida a reglementarilor.

Dupa ultima sa revizuire, Standardul ISO 9001 le-a inlocuit pe cele precedente (ISO 9002 si ISO 9003) in 2015, iar din acest motiv este obisnuit sa-l regasim sub denumirea ISO 9001:2015. Companiile care au fost certificate in standardele anterioare au avut o perioada pentru a-si readapta toate procedurile si a se adapta la noul standard.

Concret, in aceasta ultima recenzie, s-a subliniat importanta imbunatatirii continue si rolul pe care aceasta il joaca in satisfactia clientilor. Obtinerea certificarii in noul standard ISO 9001 nu numai ca imbunatateste reputatia companiei pe piata, dar certifica si ca toate actiunile sale sunt conforme cu standardele recunoscute si standardizate in intreaga lume.

Pentru a obtine certificarea in Standardul ISO 9001, compania trebuie sa implementeze un sistem de management al calitatii in conformitate cu parametrii standardului mentionat. Sistemul implementat va fi supus unor audituri periodice.

Auditorul insarcinat cu certificarea ca firma are tot ce este necesar pentru a respecta standardul trebuie sa aiba pregatire specifica in standarde de calitate. Aceasta persoana poate face parte din organizatie (auditor intern) sau poate fi subcontractata (auditor extern). Fiecare revizuire efectuata de auditor va dezvalui in ce masura compania respecta Standardul ISO 9001. Abaterile constatate (numite neconformitati) trebuie rezolvate de catre personalul desemnat din organizatie si se refera la acele puncte in care compania inca nu indeplineste standardele cerute de standardul ISO.

Cel mai frecvent mod de a proceda pentru a fi certificat in Standardul ISO 9001 este angajarea unei firme de certificare acreditate corespunzator de catre Entitatea Nationala de Acreditare, organism desemnat de Guvern sa stabileasca sistemul national de acreditare. 

Acreditarile acordate unei Entitati de Certificare se realizeaza pe sectoare de activitate. Organizatia care doreste sa obtina Standardul ISO 9001 trebuie sa verifice daca firma de certificare este cu adevarat cine pretinde a fi si ca are acreditare pentru activitatea la care se afla. 

In ceea ce priveste firmele interesate, in prezent nu este stabilita nici un tip de cerinta privind sectorul de activitate. Orice companie, indiferent de dimensiunea sau volumul de afaceri, poate fi certificata in acest standard de calitate, site-ul certificare iso 9001 poate indruma orice antreprenor sau companie catre obtinerea acestui certificat!

Avantajele de a fi certificat:

Aratati interes si angajament

Cand o companie este certificata in orice norma sau standard ISO, arata ca doreste cu adevarat sa implementeze imbunatatiri in functionarea sa. Orice discurs corporativ despre calitate nu va avea suficienta credibilitate daca companiei ii lipseste Standardul ISO 9001.

Imbunatatiti performanta organizationala 

Implementarea Standardului ISO 9001 presupune neaparat efectuarea unei revizuiri minutioase a proceselor de afaceri pentru a gasi punctele in care acestea trebuie imbunatatite (abaterile mentionate mai sus). Atunci cand aceste imbunatatiri sunt realizate, procedurile sunt optimizate si, in consecinta, productia, serviciul pentru clienti si rezultatele se imbunatatesc. 

Cresteti reputatia companiei 

Simplul fapt de a obtine si mentine certificarea ISO 9001 sustine reputatia organizatiei in randul clientilor, furnizorilor, partenerilor de afaceri sau actionarilor. Increderea generata de o companie care detine acest certificat nu este comparabila cu cea a altor organizatii: reprezinta deci un avantaj competitiv important pe piata.

Garantati satisfactia clientilor

Clientul se afla in centrul standardului ISO 9001. Prin implementarea unor procese de imbunatatire continua, compania certificata va putea oferi un serviciu mai bun si va putea sa se mentina in permanenta la curent cu schimbarile legislative sau noile tendinte din sector. 

Cum se implementeaza standardul ISO 9001?

Diagnostic

Consta in determinarea starii curente a organizatiei inainte de a incepe sa ia masurile necesare pentru implementarea standardului. Elemente precum procesele de afaceri sau calificarea personalului sunt evaluate si se incepe de acolo pentru a vedea daca resursele existente pot fi reutilizate sau nu. 

Cunoastere si constientizare 

Aceasta etapa consta in implicarea personalului organizatiei in procesele de imbunatatire continua (filozofia Kaizen). Fara cooperarea intregului personal al companiei, nu vor fi posibile efectuarea tuturor modificarilor necesare obtinerii certificarii.

Implicarea managementului 

De asemenea, personalul de conducere este chemat sa conduca prin exemplu si sa conduca schimbarea. Managerii trebuie sa fie primii implicati in actiuni de imbunatatire continua si in transformarea companiei.

Pregatirea personalului 

Standardul ISO 9001 cere ca angajatii sa aiba abilitatile adecvate pentru a-si desfasura munca. Fiecare lucrator trebuie sa-si demonstreze capacitatea de a indeplini functiile profesionale pe care le indeplineste de obicei.