Vizita fulger azi la Cluj, la inaugurarea primului smart shop din cadrul grupului Orange. Amplasat de bulevardul 21 decembrie, in noul Orange shop digitalul a luat locul hartiei. Nu se umbla cu documente tiparite, nu se semneaza contracte pe hartie, clienții pot primi bon de ordine direct prin sms (exista totusi si un aparat clasic), pot urmari ofertele pe 18 ecrane interioare si pe un videowall, precum si pe telefoanele si tabletele expuse, iar contractele se semneaza in format electronic.

Aici lucreaza 17 angajati, inainte de transformare fiind 11. Spatiul este de 325 mp iar inaugurarea s-a facut in prezenta primarului…Emil Boc. Din partea Orange, CEO Jean-Francois Fallacher, Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer, de la Paris – Laurent Paillassot, Deputy CEO.

O alta noutate este masa digitala, la care, cu ajutorul unui reprezentant de vanzari, clienții persoane fizice iși pot configura propriul abonament, alegand serviciile și resursele pe care le considera potrivite. Clientii persoane juridice au zone special amenajate in care pot discuta cu reprezentanți de vanzari dedicati despre solutii personalizate pentru afacerile lor. De asemenea, standuri de incarcare a echipamentelor, prize si cabluri USB.

Un colt mai mult decat interesant, echipamente wearable, peste 50 de produse (de la gadget-urile de sport la ceasurile smart 2.0). In aceeasi zona, o bicicleta de concursuri sportive. Pe langa diversi senzori, bicicleta e conectata si la un televizor LCD pe care ruleaza Turul Frantei. Sau al Italiei, depinde ce preferi. Te poti aventura in competitie, mai ales ca poti testa si gadget-urile din aceasta zona de magazin.

Desigur, smartphone-uri si tablete cat cuprinde, alaturi de accesorii (de la cele mai dotate carcase si huse, la casti si tastaturi bluetooth). Eu m-am blocat la cateva modele de casti Marshall, cred ca cel mai scump model costa aproape 200 de euro…

O alta zona de magazin, dedicata echipamentelor de supraveghere locuinta sau camera copii, dar si solutii tech pentru…masurare conditii intretinere a plantei din ghiveci.

Evident, ideea este si de a scurta timpul in care este retinut clientul cu solutionarea nevoilor sale. Si pe langa cele mentionate mai sus, posibilitatea de a alege un produs prin scanare QR code si apoi direct la casa, pentru plata, el fiind deja pregatit de vanzator.

Cu aceasta ocazie, oficialii Orange au vorbit si de investitii de 15 miliarde euro, pana in 2018, in special in infrastructura. Pentru Romania, suma investitiilor ajunge la 500 milioane euro.

Nu am aflat care este calendarul acestor smart shop-uri, dar dupa proiectul pilot de la Cluj, noul concept va fi extins la nivel international, in Franta, Spania, Polonia. Se intentioneaza ca, la nivelul intregului grup, 20% din magazine sa fie astfel reorganizate si dotate, pana in 2020. Cam 600 de magazine.

Nu ni s-a spus nici cat a fost investitia. Eu am intrebat daca e mai scump sau mai ieftin decat fostul Orange Concept Store, Ducarroz mi-a dat de inteles ca se vor deschide astfel de smart shop-uri si mai mari, MegaStore, iar acestea ar fi comparabile cu fostul spatiu de la Muzica. In orice caz, acel magazin pe trei nivele a costat 1 milioan de euro (2006).

In ceea ce mai priveste business-ul din Romania, am mai aflat de la Fallacher ca pana la sfarsitul anului va deveni activ serviciul Orange Money, transfer de bani. Ceva similar a lansat Vodafone Romania in martie 2014, M-Pesa.

Buna ideea Orange de aduce la Cluj si un grup de ziaristi si bloggeri, altfel scriam din comunicat + poze de la ei. In acelasi timp, am inteles mai bine cu se desfasoara procedurile, complet digitalizate. Am si filmat, urc maine pe youtube.M-a surprins (placut) faptul ca ambele curse (TAROM), au fost cu avioane pline de pasageri, toate locurile.