Adeptii contului de Twitter al lui Elon Musk vor sti ca cel mai bogat om din lume este partial la declaratiile care atrage atentia. Chiar si asa, a fost notabil cand a spus personalului Twitter in aceasta luna ca falimentul la companie nu este exclus.

Proprietarul Twitter a recunoscut ca afacerea a suferit o „scadere masiva a veniturilor” dupa ce grupurile de campanie si-au exprimat ingrijorarea cu privire la standardele de moderare a continutului si i-au avertizat pe personalul ramas al companiei luna aceasta ca ar putea pierde miliarde de dolari anul viitor.

Va lasa cel mai bogat om din lume sa lase cu adevarat sa se prabuseasca o platforma de socializare influenta? Cel putin nu pe termen scurt, spun expertii. Insa agentii de publicitate sunt principala sursa de venituri a Twitter – 90% din cifra de afaceri de 5,1 miliarde de dolari (4,2 miliarde de lire sterline) a Twitter anul trecut – iar deciziile sale privind restabilirea conturilor interzise risca sa le instraineze si mai mult. In plus, are nevoie de bani pentru a depasi costurile dobanzilor pentru datoriile de aproape 13 miliarde de dolari pe care le-a luat pentru a cumpara afacerea pentru 44 de miliarde de dolari.

Temerile legate de discursul instigator la ura au determinat un numar de agenti de publicitate sa-si intrerupa cheltuielile pe Twitter, inclusiv General Motors si Chipotle. Musk, un autodeclarat „absolutist al libertatii de exprimare”, a renuntat la aceste preocupari cand a anuntat o „amnistie generala” pentru conturile suspendate. Printre conturile interzise definitiv de pe platforma se numara Steve Bannon, un fost consilier al lui Donald Trump, comentatorul britanic de dreapta Katie Hopkins si David Duke, fostul mare vrajitor al Ku Klux Klan.

„In prezent pare ingrijorator pentru agentii de publicitate, avand in vedere ca interdictiile ridicate ar putea permite proliferarea continutului nedorit. Sarcina este acum pe Twitter sa demonstreze ca agentii de publicitate vor fi in siguranta cand se vor intoarce pe platforma”, spune Farhad Divecha, directorul general al agentiei de marketing digital din Marea Britanie Accuracast.

Center for Countering Digital Hate, un grup de campanie, a declarat ca amnistia va duce la intoarcerea „super-raspanditori ai urii” si a indemnat agentii de publicitate sa renunte la platforma.

O renovare gresita a serviciului de abonament Twitter, Twitter Blue, a agravat problema, oferind utilizatorilor o bifa albastra „verificata” pentru 7,99 USD. A fost un cadou pe care unii farsori nu l-au putut ignora, ceea ce a dus la un val de conturi false care pretindeau sa reprezinte Nintendo, firma farmaceutica Eli Lilly si politicianul american Ted Cruz. Omnicom, o mare firma de publicitate, a citat problema uzurparei identitatii drept unul dintre motivele pentru care clientii sai ar trebui sa intrerupa cheltuielile, impreuna cu plecarile de directori si demiterile din cadrul echipei de incredere si siguranta a Twitter.

Imaginea incerta a veniturilor pentru Twitter – un deficit de publicitate si probleme legate de cresterea veniturilor din abonamente – a fost agravata de un avertisment din partea fostului sef al companiei pentru incredere si siguranta, Yoel Roth, ca prezenta Twitter in magazinele de aplicatii Apple si Google este vitala pentru afacere. Luna aceasta, Roth a ridicat perspectiva „catastrofala” ca Twitter sa incalce regulile Apple si Google pentru magazinele de aplicatii, riscand expulzarea sa din magazinele lor de aplicatii si taind miliarde de potentiali utilizatori.

Avertismentul lui Roth a aparut cand Musk a sustinut ca Apple a amenintat ca va scoate Twitter din magazinul sau de aplicatii. Cu cateva zile inainte, Musk a raspuns unui utilizator Twitter care ridica perspectiva ca Apple si Google sa porneasca Twitter din magazinele lor de aplicatii. El a scris pe Twitter: „Sper cu siguranta ca nu se ajunge la asta, dar, da, daca nu exista alta optiune, voi face un telefon alternativ”. Ar putea fi mai usor sa respectati instructiunile Apple conform carora aplicatiile nu trebuie sa produca continut sau comportament care „credem ca este peste linie”.

Pe de alta parte, incertitudinea veniturilor este datoria – in mare parte. Povara datoriei Twitter planeaza asupra veniturilor incerte ale companiei. Musk a strans datorii de aproape 13 miliarde de dolari de la un consortiu de banci din Wall Street pentru a ajuta la atingerea pretului de achizitie de 44 de miliarde de dolari. El a investit peste 20 de miliarde de dolari din banii sai, alaturi de 7,1 miliarde de dolari de la asociati si aproximativ 4 miliarde de dolari din participatia sa existenta in Twitter. Bancile au compensat restul si acea datorie se afla acum in bilantul Twitter.

Cheltuielile cu dobanzile Twitter vor fi de aproximativ 1,2 miliarde de dolari pe an, spune Jordan Chalfin, analist senior la firma de cercetare a creditelor CreditSights. El adauga: „Este imperativ ca Twitter sa mareasca veniturile si sa extinda marjele, astfel incat sa poata creste in structura sa de capital”.

Un proxy pentru capacitatea Twitter de a plati aceasta dobanda este fluxul de numerar. In ultimele sale rezultate anuale ca afacere listata, Twitter a generat un flux de numerar negativ negativ (cheltuind mai multi bani pentru a conduce afacerea decat incaseaza) de 370,4 milioane USD. In ultimele sale rezultate trimestriale, pentru cele trei luni pana la 30 iunie 2022, fluxul de numerar negativ a fost de 124 milioane USD. In aceeasi intalnire a personalului in care a avertizat ca falimentul este posibil, el a spus ca compania ar putea avea un „flux de numerar negativ net de cateva miliarde de dolari” anul viitor. Acesta este motivul pentru care sa se prabuseasca este o posibilitate in mintea lui Musk.

Realitatea cruda a situatiei financiare a Twitter este compensata de faptul ca antieroul multor oameni din poveste de pana acum este mai mult decat capabil sa joace salvatorul. Musk este, la urma urmei, cel mai bogat om din lume. Potrivit indicelui miliardarului Bloomberg, directorul executiv al Tesla are o valoare de 180 de miliarde de dolari.

O mare parte din aceasta bogatie este reprezentata de detinerea vasta de actiuni detinuta de Musk la producatorul de masini electrice. Calculele lui Ben Silverman, director de cercetare la VerityData, arata ca actiunile Tesla ale lui Musk, inclusiv optiunile exercitabile, valoreaza 124,7 miliarde de dolari, pe baza pretului actiunilor din 23 noiembrie de 183,20 dolari. Cu toate acestea, aceasta include actiuni in valoare de 49 de miliarde de dolari promise „pentru a asigura anumite datorii personale”.

Chalfin de la CreditSights spune ca crede ca este putin probabil ca Twitter sa se prabuseasca pe termen scurt. „Un faliment pe termen scurt este foarte putin probabil, deoarece exista sprijin implicit din partea lui Musk, care si-ar proteja investitia substantiala in capitaluri proprii.” Twitter are, de asemenea, numerar de 2,7 miliarde de dolari in bilantul sau pentru a ajuta la plata dobanzilor.

„Pe termen scurt, Twitter nu ar trebui sa aiba nicio problema in indeplinirea acestor obligatii”, spune Drew Pascarella, lector principal in domeniul finantelor la Universitatea Cornell. „Compania are un sold mare de numerar din care sa traga in acest scop.”

Musk a luat, de asemenea, masuri brutale cu privire la costurile Twitter, care au fost de 5,6 miliarde de dolari anul trecut. El a concediat jumatate din cei 7.500 de angajati ai companiei in cateva zile de la preluarea companiei. Alti 1.200 de angajati au plecat, potrivit New York Times, in urma ultimatumului lui Musk, conform caruia personalul ramas se angajeaza sa fie „hardcore” sau sa plece. Pascarella estimeaza ca economiile de pe coasta din reducerea locurilor de munca ale personalului sunt de aproximativ 560 de milioane de dolari. De asemenea, Musk spera sa economiseasca 1 miliard de dolari pe an din costurile de infrastructura, cum ar fi serverele de date.

„La concedierea jumatate dintre angajati, el pare concentrat pe reducerea cheltuielilor de numerar, astfel incat compania insasi sa poata genera numerar pentru a acoperi cheltuielile cu dobanzile”, spune Pascarellla. „Desigur, fara venituri suficiente, nu exista numerar chiar daca cheltuielile sunt sub control. Generarea de venituri de catre Twitter, de la agenti de publicitate si, eventual, de la abonati, este un semn de intrebare in prezent.”

Musk a postat pe Twitter diapozitive dintr-o prezentare a companiei care arata ca numarul zilnic de utilizatori de pe Twitter a crescut de la peste 237 de milioane la ultimul numar oficial la aproape 254 de milioane. Accentul imediat in randul agentilor de publicitate si al proprietarilor de magazine de aplicatii nu este pe cresterea numarului de utilizatori, ci pe o crestere a continutului care depaseste limita.