Liderii de afaceri din nordul Angliei avertizeaza ca serviciile feroviare ar putea „cadea intr-un haos total” pana in ianuarie, daca guvernul nu ia masuri.

Membrii Northern Powerhouse Partnership au scris pentru a-i cere secretarului de transport sa abordeze o criza despre care spun ca „face ravagii”.

Calatoriile feroviare in nordul Angliei au fost grav perturbate in ultimele luni de greve si anulari.

Guvernul a fost de acord ca situatia actuala este „inacceptabila”.

Acesta a spus ca „investeste miliarde” in transportul din nord si ca „colaboreaza indeaproape cu operatorii de trenuri” pentru a rezolva problemele legate de recrutarea de noi soferi.

Dar Juergen Maier, fost director executiv al Siemens UK si vicepresedinte al Northern Powerhouse Partnership, a declarat ca guvernul nu a reusit sa „foloseasca parghiile pe care numai el le poate trage, pentru a rezolva sau a instrui serviciile”.

Desi calatoriile cu trenul au fost perturbate in toata Marea Britanie in acest an, operatorii din nord, inclusiv Avanti West Coast si TransPennine Express, au fost supusi unei atentii deosebite.

Pasagerii catre, dinspre si din intreaga regiune s-au confruntat cu orare reduse, servicii aglomerate, anulari de ultim moment si intarzieri.

Northern Powerhouse Partnership a declarat ca recrutarea de noi mecanici de tren, o sursa a perturbarii, a fost impiedicata de neacordarea unor noi aranjamente de lucru suplimentare la unii operatori feroviari, inclusiv la TransPennine.

Ei au cerut guvernului sa deschida calea pentru noi aranjamente pentru „zile de odihna de lucru”. Soferii de la majoritatea operatorilor pot alege sa lucreze in zilele lor libere – sau „zile de odihna” – atunci cand se asteapta sa ofere cursuri si sa fie in asteptare pentru a acoperi soferii care anuleaza bolnavi.

TransPennine a avut un acord de lucru pentru ziua de odihna pana in toamna anului trecut, dar de atunci nu a reusit sa cada de acord asupra unor noi conditii cu soferii sai. Asta il lasa pe operator mai expus riscului de anulari de ultim moment.

„Nu putem continua asa cum suntem”, a spus domnul Maier. „Daca nu obtinem aprobarea pentru negocierea unui acord de lucru pentru ziua de odihna in aceasta saptamana, va fi prea tarziu”.

Fara un nou acord, sistemul s-ar prabusi intr-un „haos total”, a spus el.

Anularile au oprit deja Humber pentru „zile la un moment dat” si au redus accesul la aeroportul din Manchester, fortand oamenii sa urce in masini, a spus Northern Powerhouse Partnership.

“Ravagii”

Secretarul pentru Transport Mark Harper, care s-a intalnit cu primarii orasului din intreaga regiune, a declarat ca serviciile vor fi imbunatatite prin existenta unei „cai ferate adecvate de sapte zile”.

“Avem zile in saptamana in care trenurile depind complet de bunavointa oamenilor care vin la munca in zilele libere. Nu asa se conduce o cale ferata moderna de care oamenii depind pentru a-si conduce viata de zi cu zi”, a spus el. .

In scrisoarea adresata domnului Harper, vicepresedintii Nordului Powerhouse Partnership, domnul Maier, si colegii lor, lord Jim O’Neill, au spus ca situatia „face deja ravagii in economia nordica”.

TransPennine si-a cerut scuze pentru intrerupere si a spus ca lucrarile continua pentru a aborda impactul bolilor si al penuriei de soferi, care in mod normal ar fi fost atenuate semnificativ de aranjamentele de lucru in zilele de odihna.

„Ne pare rau pentru oricine a fost afectat de aceasta intrerupere continua”, a spus un purtator de cuvant. „Acest lucru a fost cauzat de un nivel ridicat de imbolnavire a echipajului de tren, un program intensiv de pregatire a echipajului (care include un restante de formare ca rezultat direct al Covid) si probleme de infrastructura in afara controlului nostru.”

Operatorul a spus ca a investit intr-o flota de trenuri noi si ca acum are cu 70 de soferi mai multi decat cei 500 pe care ii avea in 2019.