Iti este greu sa termini ceea ce ai inceput?
Nu-ti face griji, nu esti singur. Multi oameni au un obicei prost de a incepe proiecte, dar nu le termina niciodata.
Vestea buna este:
Cu cateva ajustari ale obiceiurilor si rutinelor tale, poti renunta la distragerile pentru a te concentra pe finalizarea a ceea ce trebuie sa termini.
Iata 10 sfaturi pentru a termina ceea ce incepeti daca nu puteti termina nimic.
1. Accepta doar proiecte pe care vrei cu adevarat sa le faci
Daca nu suntem entuziasmati sa facem ceva, atunci este mai putin probabil sa-l terminam.
Este mai probabil sa termini ceva daca iti da foc sufletului.
Vrei sa evitati sa faceti proiecte care nu va plac.
Acum, acest lucru nu se va aplica in toate cazurile. Cu toate acestea, exista o responsabilitate si trebuie sa terminam unele lucruri pentru a fi fiinte umane mature si responsabile.
Dar despre ce vorbesc aici cu adevarat sunt proiecte de auto-imbunatatire, hobby-uri si activitati care nu se incadreaza neaparat in categoria de responsabilitate.
Daca nu ai niciun motiv sa inveti spaniola, te vei stradui sa aduni motivatia necesara pentru a memora cuvintele spaniole.
Daca proiectul tau nu spune nicio pasiune in tine, atunci este mai putin probabil sa mergi la capat cu toata munca si practica.
Cel mai bine vandut autor Stephen King explica de ce este important sa faci lucruri pentru bucuria pura a lucrurilor:
„Da, am facut o multime de aluat din fictiunea mea, dar nu am lasat niciodata un singur cuvant pe hartie cu gandul sa fiu platit pentru asta… Am scris pentru ca m-a implinit. Poate ca a platit ipoteca pe casa si i-a facut pe copii sa treaca la facultate, dar acele lucruri au fost la o parte – am facut-o pentru zgomot. Am facut-o pentru pura bucurie a lucrurilor. Si daca poti sa o faci pentru bucurie, o poti face pentru totdeauna.”
2. Utilizati obiective SMART
Problema s-ar putea sa nu fie puterea ta de vointa, ci modul in care iti stabilesti obiectivele.
Obiectivele SMART sunt tehnici dovedite de stabilire a obiectivelor care ajuta oamenii sa-si atinga obiectivele.
Un obiectiv SMART este specific, masurabil, realizabil, relevant si limitat in timp.
Daca utilizati aceasta structura, veti fi pe cale de a termina ceea ce ati inceput.
Obiectivele SMART va ajuta cu adevarat sa vedeti ca un obiectiv mare este intr-adevar o colectie de obiective mici.
Toate lucrurile mari provin de la inceputuri mici:
„Toate lucrurile mari vin de la inceputuri mici. Samanta fiecarui obicei este o singura decizie mica. Dar, pe masura ce acea decizie se repeta, un obicei creste si devine mai puternic. Radacinile se inradacineaza si ramurile cresc. Sarcina de a rupe un obicei prost este ca si cum a smulge un stejar puternic din noi. Iar sarcina de a construi un obicei bun este ca si cum ai cultiva o floare delicata pe zi.”
De exemplu, Obiectivul pe termen lung de a deveni fluent in limba spaniola este o colectie de multe obiective si obiceiuri mai mici pe care le poti descompune.
- Va trebui sa inveti o multime de cuvinte noi in spaniola.
- Va trebui sa inveti cum sa pronunti corect acele cuvinte.
- Va trebui sa inveti structura gramaticala a spaniolei.
- Si va trebui sa exersati in mod regulat vorbirea si ascultarea spaniola pentru a va dezvolta abilitatile.
Punerea tuturor acestor lucruri in obiective mai mici ofera o structura a modului in care va veti imbunatati.
Un obiectiv inteligent in cadrul obiectivului general de a invata limba spaniola ar arata cam asa:
„Vreau sa invat si sa memorez 50 de cuvinte spaniole la sfarsitul a doua saptamani. Scopul este specific (50 de cuvinte spaniole), masurabil (fie memorezi acele cuvinte, fie nu), realizabil (nu este prea mult sa ceri sa memorezi 50 de cuvinte in 2 saptamani), relevant (vei sa trebuie sa cunosti 1000 de cuvinte spaniole pentru a vorbi fluent spaniola in cele din urma) si Time-Bound (2 saptamani).
3. Creati liste de activitati
Sunt un mare fan al listelor de lucruri de facut. Ele va ajuta mintea sa se concentreze asupra a ceea ce trebuie facut, mai degraba decat sa amane ce trebuie sa faca in continuare.
Expertul in memorarea creierului explica de ce o lista de lucruri de facut este atat de importanta:
„Oamenii nu iau nimic in serios pana cand nu este scris si devine o parte reala a programului lor zilnic. S-ar putea sa-ti ia ceva timp pentru a ajunge acolo, dar odata ce asta devine un obicei, vei ajunge sa faci tot ceea ce ai planificat pur si simplu pentru ca face parte din lista ta de lucruri de facut pentru ziua respectiva.”
Chiar si actiunea de a-ti crea lista cu lucrurile pe care trebuie sa le faci iti limpezeste mintea si iti structureaza informatiile in cap.
Va face sa va ganditi la sarcinile care trebuie indeplinite.
4. Nu exagera
Multi dintre noi incercam sa facem prea multe deodata si atunci ne pierdem entuziasmul cand nu terminam ceea ce ne-am propus.
Este important sa fii sincer cu tine insuti si sa recunosti ce poti si ce nu poti face.
Daca scrieti o lista de lucruri de facut dimineata si includeti 20 de sarcini diferite care trebuie facute, probabil ca nu le veti finaliza pe toate.
Exista o diferenta intre a fi ocupat si a fi productiv:
„In mod inevitabil, ne trezim sa abordam prea multe lucruri in acelasi timp, concentrandu-ne atat de subtire incat nimic nu primeste atentia pe care o merita. Acest lucru este denumit in mod obisnuit „a fi ocupat”. A fi ocupat, insa, nu este acelasi lucru cu a fi productiv.”
Nu esti superom sau superfemeie. Asa ca fii realist cu privire la capacitatile tale.
In caz contrar, te vei pregati pentru esec si iti vei pierde entuziasmul pe parcurs.
Aici este importanta planificarea. Sunteti capabil sa atingeti un obiectiv mare prin indeplinirea obiectivelor mai mici din nou si din nou.
Asa ca asigurati-va ca nu va intindeti prea mult intr-o zi.
Ce obiectiv mic poti indeplini astazi, care sa te apropie de indeplinirea obiectivului tau cel mare?
Citirea a 20 de pagini pe zi dintr-o carte nu suna prea mult, dar asta inseamna 7300 de pagini pe parcursul unui an, adica aproximativ 22 de carti intr-un an.
5. Nu fi perfectionist
Poate ca ati auzit zicala: „Perfectiunea este dusmanul progresului”.
Acest citat spune cu adevarat ca a petrece prea mult timp facand ceva perfect te blocheaza sa treci la urmatorul lucru.
Daca doriti sa va atingeti obiectivul cel mare in cele din urma, nu va puteti bloca facand lucrurile mici perfecte.
Trebuie sa treceti de la o sarcina la alta fara amanare. Trebuie sa fii hotarat.
Un expert in comportamentul uman, explica de ce este important sa ne obisnuim sa fii hotarator:
„Exista dovezi stiintifice pentru cel care satisface si cel care maximizeaza. Cei care tocmai o duc la bun sfarsit vor fi, in general, mai multumiti de rezultat si vor putea fi mai eficienti decat cei care incearca sa maximizeze fiecare decizie si o tin pana cand au cantitatea maxima de informatii. Sunt mai putin multumiti de rezultat, indiferent de decizia pe care ajung sa ia, iar acea decizie este doar marginal optima in majoritatea cazurilor si, uneori, este chiar mai rea. Prin urmare, obisnuieste-te sa fii hotarator. Te va face mai eficient si mai fericit.”
Acesta este un motiv important pentru care oamenii nu termina sarcinile pentru ca nu sunt decisivi. Ei amana pentru ca o piesa a puzzle-ului nu este perfecta.
Acum nu spun ca nu poti sa faci ajustari si sa imbunatatesti lucrurile, dar nu vrei sa o faci exagerat ca te opreste sa mergi mai departe.
6. Gandeste in afara cutiei daca trebuie
Nu totul va decurge conform planului. Prin urmare, trebuie sa ramaneti flexibil in rezolvarea problemelor.
Sa te tii de scenariu atunci cand evident ca nu functioneaza nu iti va face bine.
Daca iti dai seama ca dupa cateva saptamani de citire a 10 pagini dintr-o carte nu te ajuta cu adevarat sa devii mai informat sau mai de succes, atunci nu vrei sa continui sa citesti aceeasi carte.
Uneori trebuie sa reflectati si sa va evaluati propriul progres. Ceea ce faci chiar functioneaza?
Fii realist, iar daca nu este, atunci trebuie sa-ti schimbi cursul de actiune.
Nu esti o masinarie. Ai capacitatea de a face un pas inapoi si de a analiza ce functioneaza si ce nu.
„Este bine sa nu urmaresti turma. Du-te in alta directie. Daca toata lumea merge asa, tu mergi in alta parte. Da, te vei impiedica. O sa te impiedici, dar te vei impiedica si de o idee pe care nu a venit nimeni.”
7. Recompenseaza-ti progresul
Asa cum am spus mai sus, nu numai ca este important sa faci un pas inapoi si sa evaluezi daca esti pe drumul cel bun in a-ti atinge obiectivele, dar vrei si sa te rasplatesti pentru victoriile mici.
Recompensele va ajuta sa va mentineti motivat pentru a continua sa va atingeti obiectivele.
Iata de ce recompensele sunt importante:
„Cand ne dam bunatati, ne simtim plini de energie, ingrijiti si multumiti, ceea ce ne stimuleaza autocontrolul – iar autocomanda ne ajuta sa ne mentinem obiceiurile sanatoase.”
Atat de multi dintre noi isi pierd entuziasmul cand realizam cat de mult va dura pentru a atinge acel obiectiv mare, asa ca este important sa te mangai pe spate cand ai realizat un pas (chiar daca sunt 100 de pasi).
Recompensele va ajuta sa va ofere o mica bucla de feedback pozitiv care va poate mentine motivat in vremuri dificile.
Acesta este motivul pentru care un plan este important. Daca stii ca ceea ce faci in fiecare zi va duce la marele tau obiectiv, te poti recompensa dupa ce ai realizat un mic pas in fiecare zi.
De exemplu, te poti recompensa cu ciocolata dupa ce ai memorat 10 cuvinte intr-o limba straina.
Acest lucru va va mentine motivat si stiti ca, daca faceti asta in fiecare zi, veti sti 3650 de cuvinte intr-o limba straina pana la sfarsitul anului.
8. Luati masuri
Ei bine, stiai ca acest sfat trebuie sa faca parte din lista.
Nu ne putem indeplini obiectivele daca nu luam masuri continuu.
Si adevarul este acesta:
Vor fi momente cand nu esti motivat, te simti obosit si ai prefera sa faci orice altceva decat ceea ce trebuie facut pentru a-ti atinge obiectivele.
Singurul mod in care vei trece peste aceste sentimente este daca actionezi.
Uneori trebuie sa uiti de cum te simti si sa actionezi.
Acele 10 pagini pe zi vor fi mai usoare in unele zile si mai grele in alte zile.
Dar cand in cele din urma iti vei atinge marele obiectiv, vei fi mai mandru de tine in zilele in care ai citit 10 pagini cand a fost mai dificil.
Actionarea in timp ce trece prin vremuri dificile creste rezistenta si increderea in tine.
„Cunoasterea este putere: o auzi tot timpul, dar cunoasterea nu este putere. Este doar putere potentiala. Devine putere doar atunci cand il aplicam si il folosim.
Cineva care citeste o carte si nu o aplica, nu are niciun avantaj fata de cineva care este analfabet.
Nimic nu functioneaza decat daca TU lucrezi. Trebuie sa facem partea noastra. Daca cunoasterea este jumatate din batalie, actiunea este a doua jumatate a bataliei.”
9. Amintiti-va sa faceti pauze scurte
Cand suntem motivati la inceputul zilei, credem ca putem lucra 8 ore consecutiv si putem face o gramada.
Dar sa te bazezi pe vointa ta nu este suficient.
Un studiu de cercetare a dezvaluit cum pauzele scurte dintre sesiunile de lucru mai lungi au dus la o imbunatatire cu 16% a gradului de constientizare si concentrare.
Cercetarile sunt de acord cu aceste constatari. Ei au descoperit ca sesiunile de lucru de 90 de minute urmate de pauze scurte (de cel mult 15-20 de minute) se potrivesc indeaproape cu ciclurile noastre naturale de energie si ne permit sa ne mentinem o concentrare mai buna.
Cea mai buna parte?
Este mai usor pentru creierul tau sa stie ca o sesiune de lucru de 90 de minute este urmata de o pauza de 15 minute. Este mai probabil sa treci peste asta.
10. Pastreaza-ti atentia
Cand nu esti concentrat pe un singur lucru, vei fi distras de orice.
Este mai usor sa ne distram atentia in zilele noastre, deoarece suntem inconjurati de continut care ne atrage atentia.
Totusi, cu cat devii mai distras, cu atat vei face mai putine progrese
Cheia pentru a fi mai concentrat? Concentrarea pe un singur lucru la un moment dat. Nu incercati sa faceti mai multe proiecte deodata.
Cei mai productivi si de succes oameni tind sa se concentreze intens pe un numar mic de lucruri:
„Exista o multime de mari inventatori si imbunatatitori in lume. Dar cei care pirata succesul de talie mondiala tind sa fie cei care se pot concentra neincetat asupra unui numar mic de lucruri. Cu alte cuvinte, pentru a creste, trebuie sa simplificam.”
Si amintiti-va, capacitatea noastra de a ne concentra este un muschi.
Oamenii disciplinati il intaresc prin a fi atenti la actiunile lor si fiind prezenti in momentul de fata.
Acest lucru le permite oamenilor disciplinati, cum ar fi sportivii si artistii, sa intre intr-o stare de flux.
Este momentul in care timpul zboara si mintea si corpul lor se misca aproape ca si cum ar face-o pe cont propriu – ei intra in performanta lor de varf.
Distragerile ii pun in pericol sa-si strice fluxul, ceea ce le distruge impulsul.
Apoi, mintea trebuie sa se reseteze si sa se ridice incet la ea din nou, ceea ce necesita prea multa energie.
De aceea, oamenii care isi indeplinesc obiectivele elimina pe cat posibil distragerile.